باز هم تقلب در انتخابات و ادامه نا امنی ها
محمد الله وطندوست محمد الله وطندوست

طبق گزارش  کمیسیون مستقل انتخابات ۲۵۰۰ مورد تخلف در انتخابات پارلمانی موجود ثبت گردیده است. این تقلب از استعمال کارت های جعلی تا رنگ جعلی، از زور گویی زور گویان تا تخویف و تهدید از رشوت ستانی تا سو استفاده از امکانات دولتی، از پر شدن صندوق ها بدون مردم تا خالی شدن صندوق کاندیدان را در بر می گیرد. با وجود ۲۵۰۰ مورد تخلف، کمیسیون مستقل انتخابات را عقیده بر اینست که انتخابات در مجموع با عدم مشروعیت مواجه نبوده تنها در محلات محدود شاید به قرنطینه شدن صندوق ها منجر شود که آنهم به نتیجه انتخابات تاثیری وارد نمی کند!!

انتخابات پارلمانی ۱۳۸۹ همچون انتخابات گذشته پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری با تقلبات گسترده  همراه بوده گراف شرکت مردم در انتخابات قوس نزول را پیموده است. اما بر عکس نا امنی ها و حوادث ناگوار قوس صعودی داشته مردم را در برابر انتخابات که گویا مظهر دموکراسی است هرچه بیشتر بی اعتنا نموده است.

مردم در تجربه دریافته اند که دموکراسی تحمیلی غربی همچون پدیده های دیگر عاریتی ازمحتوی اصلی تهی بوده وسیله یی برای فریب افکار عامه و ابزاری برای جابجایی زورگویان و متنفذین در اریکه یی قدرت است و بس

دموکراسی وارداتی با انتخابات تقلبی آن در زنده گی مردم عادی هیچگونه تاثیر مثبت نداشته فقر، بیکاری، رشوت ستانی و تولید و قاچاق مواد مخدر چنان دامن گستر شده است که توده های میلیونی مردم را از هستی ساقط نموده آنان را تا مغز  استخوان در بیچاره گی کشانیده است.

مردم دولت مافیایی موجود و ارگان های انتصابی و انتخابی آن را نه تنها از خود بیگانه می دانند بلکه هییت رهبری موجود را مزدور و گماشته بیگانگان  می شناسند. مردم متعقد اند که قدرت مندان رشوت ستان و قاچاقبر که به کمک و اتکا بیگانگان در ارگان های حاکمیت نصب شده اند از خود هیچ گونه اراده مستقل نداشته در برابر قانون شکنی، زور گویی و حملات دیوانه وار بیگانگان هیچگونه واکنشی نمی توانند ابراز دارند. قتل غیر نظامیان در حملات هوای نیرو های بیگانه ،تلاشی های خود سرانه نظامیان خارجی، تجاوز به مال و ناموس مردم از جانب آنان با وجودیکه بار ها افشا شده اما از جانب مقامات دولتی با عکس العمل لازم مواجه نشده صرف تشکیل کمیسیون و خواهش برای عدم تکرار آن را مردم شاهد بوده اند و بس. نیرو های خارجی نیز که فرعون منشانه می خواهند قدرت خود را برخ مردم بکشند با تکرار حرکات خلاف کلتور و فرهنگ مردم و قتل عمدی غیر نظامیان اعتماد مردم را بکلی از دست داده اند.

چنین وضع نا هنجار با دموکراسی و انتخابات قلابی مردم را از اداره و دولت و نیرو های بین المللی مستقر در کشور نا امید و مایوس نموده زمینه سربازگیری مخالفین دولت را به وجه احسن فراهم نموده است. از جانبی نیروهای امنیتی داخلی و نیرو های نظامی خارجی استراتژی واحد ، دقیقا سنجیده شده و کارآ نداشته با روز گذارانی در دنبال حوادث و وقایع قرار دارند. در حالیکه مخالفین دولت با گذشت هر روز با تحرکات جدید و اقدامات غیر مترقبه از یک طرف بی کفیتی نیرو های حکومتی را به مردم نشان می دهند از جانبی با استفاده از فقر کشنده و بیکاری مزمن و گسترده مردم ، به تقویت صفوف خود می پردازند و روز تا روز ساحه وسیعتر را تحت کنترول خود قرار می دهند. اگر دو سال قبل نا امنی ها تنها در ولایات جنوب بیداد می کرد امروز با وجود تقویت نیرو های داخلی و افزایش نیروهای خارجی نا امنی در شمال، شمال شرق و شمال غرب نیز بطور محسوس گسترش یافته ولایاتی همچون بغلان، قندوز و بادغیس عملا جولانگاه مخالفین دولت شده است. در ولایات آرام فاریاب، سرپل، و سمنگان نیز نا آرامی ها در حال گسترش است.

وضع موجود نشان دهنده آنست که دموکراسی توسط عناصر مخالف دموکراسی که به حقوق و آزادی های مردم نه تنها احترام ندارند بلکه خود ناقضین حقوق مردم اند، نمی تواند تامین گردد. تحقق دموکراسی به انسان های که به دموکراسی و آزادی مردم اعتقاد و باور داشته باشند ،ضرورت دارد نه به قاچاقچیان، رشوت خوران ،آدم کشان حرفوی، زمین خوران و مزدوران بیگانه که جز منفعت حقیر خود و خانواده شان به چیز دیگری متعقد نیستند.

تامین امنیت پایدار و قطع جنگ نیز تنها با کمیت تفنگداران میسر نبوده، به استراژی عملی و سنجیده شده ، نیرو های ملی و وطندوست، دولت مورد اعتماد و مسسول در برابر مردم که قطع جنگ و تامین صلح را بشارت دهد ، نیازمند است.

مدعیان ترقی، دموکراسی و عدالت اجتماعی که ماشا الله تعداد شان خیلی زیاد است و هر روز با عرضه برنامه و سازمان جدید در صحنه سیاسی ظاهر می شوند و دم از خدمت گذاری و عدالت می زنند، زمانی می توانند به تراژدی موجود خاتمه دهند که از خود خواهی و خود محوریها منصرف شده در جبهه وسیع ملی و وطنی به خواست ها و مطالبات مردم گوش فرا دهند و در صف واحد ملی در برابر ارتجاع و نیرو های قرون وسطایی به مبارزه بی امان بپردازند  در غیر آن مردم به این مدعیان نیز همچون قدرت مندان امروزی بی اعتماد گردیده نسل امروز و فردای وطن چنین مدعیان را نیز در جایگاه شایسته شان در تاریخ خواهند سپرد.

ایمان راسخ وجود دارد که خلق افغانستان همچون دیگر خلق ها بلاخره به کمک فرزندان راستین و فداکار خود از ورطه هولناک کنونی نجات یافته آینده درخشان خود را خود رقم می زنند. اما عدم تشکل مدعیان عدالت، دموکراسی و ترقی در صف واحد ، بی توجهی به خواست های مبرم مردم ، درد و رنج مردم را طولانی تر نموده عمر قدرتنمای ، زور گوی و سو استفاده عناصر فاسد کنونی را طولانی تر می سازد.

بایست با درک رسالت تاریخی جبهه وسیع ملی و وطنی را به اشتراک همه نیرو های ترقی خواه، عدالت پسند و صلح خواه هر چه عاجل تر پیریزی نموده در بسیج توده های مردم در اطراف شعار های مبرم روز که همانا تامین امنیت،قطع جنگ ، محو بیکاری، تامین دموکراسی واقعی و مبارزه علیه کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر است، به اقدام عملی دست یازید.

کاری را که امروز می توان انجام داد نباید به تاخیر انداخت زیرا جریان حیات و حرکت تاریخ توقف نا پذیر به پیش می رود و از مدعیان عدالت،ترقی و پیش رفت تحرک ،فداکاری و صداقت می طلبد تا ادعا بتواند به کرسی نشیند و رسالت تاریخی تحقق یابد.


September 26th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات